همین الان با ما تماس بگیرید : 02191690395

سبد خرید
0
نحوه صحیح هواگیری سیستم توربو شارژ پس از تعمیر

نحوه صحیح هواگیری سیستم توربو شارژ پس از تعمیر؛ راهنمای فنی

مقدمه

بسیاری از مکانیک‌ها تصور می‌کنند که پس از بستن قطعات، کار تمام شده است، اما نحوه صحیح هواگیری سیستم توربو شارژ پس از تعمیر یکی از کلیدی‌ترین مراحل برای حفظ سلامت موتور محسوب می‌شود. زمانی که سیستم خنک‌کاری یا مدار روغن توربو باز می‌شود، حباب‌های هوا وارد مجاری باریک می‌شوند که می‌توانند مانع از گردش صحیح سیالات شوند. اگر این هوا به درستی تخلیه نشود، باعث ایجاد نقاط داغ (Hot Spots) در هوزینگ توربو شده و در کمتر از چند دقیقه پس از روشن شدن خودرو، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به شفت و پره‌های توربو وارد کند که هزینه‌های سنگینی را به مالک خودرو تحمیل خواهد کرد. #آدرس

علاوه بر این، در خودروهای حساس چینی که امروزه در بازار ایران بسیار زیاد شده‌اند، مانند پروژه‌های مربوط به تعمیر توربو tiggo 7، حساسیت به وجود هوا در سیستم دوچندان است. سیستم‌های خنک‌کاری مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با کوچکترین حباب هوا، سنسورهای دما اطلاعات غلط به ECU ارسال می‌کنند و فن‌ها در زمان نامناسب فعال می‌شوند.

شناخت علائم وجود هوا در سیستم توربو

یکی از چالش‌های اصلی رانندگان و تعمیرکاران، تشخیص دیرهنگام مشکلات هوا گرفتن سیستم توربو است که اغلب با خرابی واشر سرسیلندر اشتباه گرفته می‌شود. وقتی هوا در سیستم باقی می‌ماند، گردش آب یا روغن مختل شده و توربو نمی‌تواند حرارت بسیار بالای خود را دفع کند. این موضوع باعث می‌شود که دمای کاری توربو از حد مجاز فراتر رفته و باعث تاب برداشتن هوزینگ دود یا گریپاژ کردن شفت مرکزی شود. صدای قل‌قل آب از پشت داشبورد یا نوسان آمپر آب، از نشانه‌های اولیه وجود هوا در مدار است که باید سریعاً بررسی شود.

در برخی موارد، انجام ندادن صحیح مراحل هواگیری رادیاتور ماشین توربو باعث می‌شود که حتی با وجود سالم بودن ترموستات و واترپمپ، خودرو جوش بیاورد. این اتفاق در خودروهایی که توربو شارژر آن‌ها توسط آب خنک می‌شود (Water-Cooled) بسیار شایع‌تر است. هواگیری سیستم خنک کاری توربو باید با دقت و حوصله انجام شود، زیرا حباب‌های هوا تمایل دارند در بالاترین نقاط سیستم که معمولاً همان کارتریج توربو است، جمع شوند و مانع خنک‌کاری صحیح گردند.

ابزارهای لازم و پیش‌نیازهای هواگیری

قبل از اینکه به سراغ اجرای نحوه صحیح هواگیری سیستم توربو شارژ پس از تعمیر بروید، باید از سرد بودن کامل موتور اطمینان حاصل کنید تا از سوختگی ناشی از بخار آب جلوگیری شود. استفاده از مایع خنک‌کننده (Coolant) باکیفیت و متناسب با استانداردهای کارخانه سازنده، اولین قدم در این فرآیند است. همچنین، داشتن قیف‌های مخصوص هواگیری که روی درب رادیاتور نصب می‌شوند، به شما کمک می‌کند تا سطح مایع را بالاتر از موتور نگه دارید و خروج حباب‌ها را تسهیل کنید.

در خودروهای مدرنی که نیاز به خدمات خاصی مثل تعمیر توربو tiggo 7 دارند، گاهی نیاز است از دستگاه‌های وکیوم برای تخلیه کامل هوا و شارژ مایع خنک‌کننده استفاده شود. با این حال، در روش دستی نیز باید تمامی پیچ‌های هواگیری که معمولاً روی هوزینگ ترموستات یا شلنگ‌های بخاری تعبیه شده‌اند را باز کنید. دانستن محل دقیق این پیچ‌ها و ترتیب باز و بست آن‌ها، بخشی از دانش هواگیری سیستم خنک کاری توربو است که از بروز خطاهای بعدی جلوگیری می‌کند.

یادگیری اصول دقیق هواگیری نه تنها طول عمر قطعه تعمیری را تضمین می‌کند، بلکه نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن تعمیرکار است. اگر می‌خواهید به یک متخصص تمام‌عیار در این زمینه تبدیل شوید و درآمد خود را چندین برابر کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً نگاهی به [دوره آموزش تعمیر توربو] بیندازید تا تمامی فوت‌وفن‌های تخصصی را فرا بگیرید.

نحوه صحیح هواگیری سیستم توربو شارژ پس از تعمیر

گام‌به‌گام تا هواگیری اصولی خودرو

برای شروع مراحل هواگیری رادیاتور ماشین توربو، ابتدا باید درب رادیاتور را باز کرده و مایع خنک‌کننده را به آرامی اضافه کنید تا زمانی که از پیچ‌های هواگیری، مایع بدون حباب خارج شود. سپس پیچ‌ها را ببندید و موتور را روشن کنید. اجازه دهید موتور به دمای کاری برسد تا ترموستات باز شود؛ در این لحظه سطح آب رادیاتور به شدت افت می‌کند که نشان‌دهنده ورود آب به موتور و خروج هواست. بلافاصله باید کسری آب را جبران کنید تا هوا مجدداً وارد سیستم نشود.

نکته بسیار مهم در نحوه صحیح هواگیری سیستم توربو شارژ پس از تعمیر این است که باید بخاری خودرو را روی گرم‌ترین حالت و فن را روی دور کند قرار دهید. این کار باعث می‌شود شیر بخاری باز شده و هوای محبوس در رادیاتور بخاری نیز تخلیه شود. اگر این مرحله نادیده گرفته شود، مشکلات هوا گرفتن سیستم توربو حتی پس از ساعت‌ها کارکردن موتور همچنان باقی می‌ماند و ممکن است باعث سوختن مجدد توربو شود.

نکات طلایی در تعمیرات خودروهای چینی

خودروهای چینی نظیر تیگو، جک و هایما دارای سیستم‌های توربوی حساسی هستند که کوچکترین بی‌دقتی در نگهداری آن‌ها منجر به خرابی می‌شود. به عنوان مثال، در فرآیند تعمیر توربو tiggo 7، مشاهده شده است که برخی تعمیرکاران به دلیل عدم آشنایی با مسیرهای گردش آب در این موتورها، عملیات هواگیری را ناقص انجام می‌دهند. توربوی این خودروها در قسمت بالای موتور قرار دارد و همین امر باعث می‌شود که حباب‌های هوا به راحتی در آنجا تله شوند و مانع خنک‌کاری شوند.

بنابراین، هنگام انجام مراحل هواگیری رادیاتور ماشین توربو در این مدل‌ها، گاهی لازم است قسمت جلوی خودرو را کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید (مثلاً روی جک یا سطح شیب‌دار) تا هوای جمع شده در سیستم تمایل به خروج از درب رادیاتور پیدا کند. عدم رعایت این نکته ساده، یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات هوا گرفتن سیستم توربو در خودروهای چینی است که منجر به مراجعه‌های مکرر مشتریان به تعمیرگاه می‌شود.

تاثیر مایع خنک‌کننده بر عملکرد توربو

کیفیت مایع خنک‌کننده یا همان ضد یخ، نقش بسزایی در موفقیت هواگیری سیستم خنک کاری توربو دارد. استفاده از آب لوله‌کشی یا مایعات بی‌کیفیت باعث ایجاد رسوب و خوردگی در مجاری باریک کارتریج توربو می‌شود. این رسوبات نه تنها انتقال حرارت را کاهش می‌دهند، بلکه باعث ایجاد تلاطم در جریان آب شده و فرآیند هواگیری را با مشکل مواجه می‌کنند. مایع استاندارد باید نقطه جوش بالایی داشته باشد تا در تماس با توربوی داغ، تبخیر نشده و ایجاد فشار بخار نکند.

اگر در حین انجام نحوه صحیح هواگیری سیستم توربو شارژ پس از تعمیر متوجه کدر بودن یا تغییر رنگ مایع خنک‌کننده شدید، حتماً کل مدار را شستشو دهید. وجود ذرات معلق در آب می‌تواند باعث انسداد مسیرهای برگشت آب به رادیاتور شود و علائمی شبیه به مشکلات هوا گرفتن سیستم توربو را ایجاد کند. این دقت نظر در تعویض سیالات، تفاوت یک تعویض‌کار ساده با یک متخصص تعمیر توربو tiggo 7 و سایر خودروهای لوکس را مشخص می‌کند.

برای تسلط بر این تکنیک‌های ریز و عیب‌یابی‌های پیشرفته، شرکت در [دوره آموزش تعمیر توربو] می‌تواند مسیر شغلی شما را متحول کند.

نحوه صحیح هواگیری سیستم توربو شارژ پس از تعمیر

اشتباهات رایج تعمیرکاران در هواگیری

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که منجر به خرابی مجدد می‌شود، عجله در انجام مراحل هواگیری رادیاتور ماشین توربو است. بسیاری تصور می‌کنند همین که آب از رادیاتور سرریز شد، کار تمام است. اما حباب‌های ریز هوا ممکن است ساعت‌ها در سیستم باقی بمانند. همچنین، بستن درب رادیاتور قبل از خروج کامل حباب‌ها و باز شدن ترموستات، باعث می‌شود فشار کاذب در سیستم ایجاد شده و شلنگ‌ها باد کنند که این خود یکی از دلایل نشتی‌های بعدی است.

اشتباه دیگر، نادیده گرفتن نشتی‌های بسیار ریز در اتصالات است. در پروژه‌های حساسی مثل تعمیر توربو tiggo 7، حتی یک نشتی قطره‌ای در شلنگ‌های ورودی به توربو می‌تواند باعث مکش هوا به داخل سیستم در زمان سرد شدن موتور شود. این هوای ورودی، در سیکل بعدی گرم شدن موتور، منجر به هواگیری سیستم خنک کاری توربو به صورت ناقص شده و سیکل معیوب ادامه می‌یابد تا زمانی که توربو از کار بیفتد.

افزایش عمر مفید توربو با نگهداری صحیح

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. برای جلوگیری از مشکلات هوا گرفتن سیستم توربو، توصیه می‌شود که سطح مایع خنک‌کننده به صورت هفتگی و زمانی که موتور کاملاً سرد است چک شود. همچنین تعویض دوره‌ای شلنگ‌های فرسوده و بست‌های زنگ‌زده می‌تواند از ورود هوا به سیستم جلوگیری کند. یک سیستم خنک‌کاری سالم، ضامن سلامت شفت و یاتاقان‌های توربو شارژر است و از هزینه‌های گزاف تعمیرات می‌کاهد.

آموزش دیدن و به‌روزرسانی اطلاعات فنی، مهم‌ترین سرمایه‌گذاری برای هر مکانیک است. اگر می‌خواهید با اعتمادبه‌نفس کامل روی خودروهای جدید کار کنید و دیگر نگران برگشت خوردن کار نباشید، تهیه [دوره آموزش تعمیر توربو] بهترین تصمیم حرفه‌ای شما خواهد بود. در این دوره، نه تنها نحوه صحیح هواگیری سیستم توربو شارژ پس از تعمیر را به صورت عملی می‌آموزید، بلکه با تمام ریزه‌کاری‌های مراحل هواگیری رادیاتور ماشین توربو آشنا می‌شوید.

جمع بندی

در این مقاله آموختیم که اجرای دقیق نحوه صحیح هواگیری سیستم توربو شارژ پس از تعمیر تا چه حد در عملکرد و طول عمر موتور مؤثر است. چه در حال انجام سرویس‌های دوره‌ای باشید و چه مشغول پروژه سنگین تعمیر توربو tiggo 7 باشید، رعایت اصول تخلیه هوا از سیستم الزامی است. عدم توجه به این موضوع باعث بروز مشکلات هوا گرفتن سیستم توربو شده و می‌تواند منجر به سوختن واشر سرسیلندر یا گریپاژ توربو شود [تعمیر توربو تیگو 7].

به عنوان یک متخصص، همیشه باید مراحل هواگیری رادیاتور ماشین توربو را با صبر و حوصله و با استفاده از ابزار مناسب انجام دهید. فراموش نکنید که هواگیری سیستم خنک کاری توربو، مکمل تعمیرات مکانیکی شماست و بدون آن، حتی بهترین قطعات یدکی نیز دوام نخواهند آورد. با رعایت نکات گفته شده، رضایت مشتریان را جلب کرده و اعتبار تعمیرگاه خود را افزایش دهید.

محمد بهمنی (مدیر مجموعه)

از سال 1389 بصورت تخصصی در زمینه تعمیرات و تولید توربوشارژ فعالیت می‌کنم و تا کنون تجربه تعمیرات و بازسازی بیش از 5000 توربوشارژ را در داخل ایران دارم و هر روزه به دنبال کسب علم جدید در حوزه خودم هستم. #دیگر مقالات

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo